Tuesday, June 2, 2009

Pernah blaja sbjk Sejarah&Geografi x??? (Part 1)

Menanahhhhhhhh mataaaaaa............


first of all, aku nk mntk mahap klo ada some readers from peninsular msia yg terasa dgn n3 aku kali nie. aku x berniat nk blame sume org semenanjung. i just blame some of org semenanjung yg stok2 x prnh blaja sjrh n geografi or x prnh lulus 2 sbjk tu.


dh beberapa kali gakla aku mengalami peristiwa nie. dlu masa aku p johor, ada la sorg manusia yg aku xknl dgn pnuh konpiden ckp kt aku "org srwk mmg fit2 belaka, aktif sukan sbb ari2 daki bukit, daki gunung, redah hutan." astagaaaaa.....time tu terkedu jer dgr org tu ckp mcm tu. dhla yg xleh blah dia ckp dgn muka pnuh konpiden plak tu, aku xknl plak tu sape org tu ttiba dtg kt aku ckp mcm tu. eh hello, apa ko ingt org srwk ari2 msok utan, ari2 daki bukit, ari2 daki gunung...ko ingt org srwk ni xde keje lain ke??? or ko pikir org srwk sumenya keje kt kwsn berbukit2, bergunung, berhutan. hey hello....klo org srwk keje kt kwsn hutan ke, bukit ke, gunung ke, x mainla jln kaki hoccay. org srwk klo nk msok kwsn utan naek 4 wheel drive...klo naek bukit or gunung, naek helikopter ok!!! hambek ko!!! yg ni sah2 spesis yg xkp x prnh fkr dlu. ingt org kt srwk jenis bdn sejenis jer ke?? klo sorg kurus, sume kurus. klo sorg fit, sume fit. klo sorg gemuk, sume gemuk. so, klo dia fkr ikut konsep mcm tu, bley x aku guna konsep yg sama n kata "eh awak ni gemuk n pendek. sume org semenanjung memang gemuk n pendek mcm ni ke???" hadehhhh.........apa jenis manusia la yg berfikir mcm tu. nk kata x skolah, skolah jer. siap skolah kt top school lagi tp akal pendek. haaiissyyy....buat malu jer ngaku warga malaysia.


ada 1 lg kisah. ni citer time aku kt phg. ada la sorg member aku tnya "eh org srwk tgl kt atas pokok ek?" yaaaaaaaa maulaiiiiiiii. yg ni plak stok2 yg x lulus general knowledge or dlm BMnya pengetahuan am. time member aku tnya mcm tu aku gelak jer sbb aku tau yg sbnrnya dia duduk kt kwsn ulu kt phg...kwsn org asli phg. b4 tu aku x prnh nk underestimate dia yg dok kt kwsn ulu but since then, errmmm...tau2 la kan. phm2 sendiri la. haha. nk aku jwb soalan tuh??? ok, aku jwb. "yer....mmg sume org srwk tgl kt atas pokok. sume umah kt srwk adalah umah banglo. haa...hebat x hebat org srwk bleh buat banglo atas pokok??? then, ble nk turun dr pokok tu, ktorg turun guna lif. kt bwh pokok, berderet2 merc parking." haaa....hambekkkkkk ko.


ok, aku xnk amek example yg besar2 sgt, xnk amek example yg kt bndr. aku amek example yg kt kwsn pedalaman. contoh plg senang la umah pjg. sume org tau kan umah pjg tu umah tradisional org iban. klo korg still bygkan umah pjg ni dibina guna buluh, atap nipah and so on....u're totally wrong. paling cikai pun umah pjg skrg guna papan. and ada umah pjg yg dh diupgrade, ala2 mcm low cost teres house. even umah pjg biasa (yg dibuat guna papan) pun jgn underestimate hoccay! u'll see ada kuali astro or kuali besar yg leh dpt byk international channel tuh n keta merc/bmw/toyota/honda kt umah pjg tu. which means, lbih uppppp la kan compared dgn some people yg ngaku kononnya 'bandar' sgt, 'urban' sgt tp umah xde astro, kete pun kete proton or perodua sajork.


1 more story. ckupla 3 story jer. sbnrnya byk lg...tp klo aku crita sume kang ada yg menanah mata...berair telinga, berdarah hidung. yg ni kira baru2 ni jgkla terjadi. ada la sorg pegawai aku tnya "sape yg prnh pegi obesi?" then, sape yg prnh pegi obesi tu pun agkt la tgn. tu aku x heran lg la. suddenly aku terkejut beruk (beruk pun x terkejut mcm tu) ble ada sorg senior ni tnya "klo pegi sbh srwk tu kira pegi obesi x??" astagaaaaaaa...........masok U, study engineering, dpt 3.0 pointer above tp gagal geografi malaysia. time tu teringin jer aku nk tnya dia, sjrh n geografi dia tym pmr n spm dlu dpt bape?? tp sbbkan time tu aku fikir yg dia tu senior aku, so aku hormatla. aku pendam jerla perasaan nk tnya tuh. hahaha. klo bleh tnya, rasa mcm nk jgk aku tnya dia lg 1 soalan nie "singapore n brunei tu dlm mesia gak ke?" hahaha....hambekkk ko.


ni ada 1 thing yg aku musykil. klo ada dgr, tgk or baca iklan kt mana2, most of iklan tu akan kata di 'seluruh malaysia termasuk sabah sarawak.' perlu ke nk ckp 'termasuk sabah srwk' tuh??? bkn ke sbh srwk tu mmg dh ada under nama 'malaysia' tu?? apa relevannya ckp 'termasuk sbh srwk' tuh??? klo say 'di seluruh malaysia' sajer, means, sbh srwk x termasuk ke??? haiissyy....konpius aku. sama ada aku x lulus BM or ........................................ lalala. haha...x sgp nk meneruskan kata2.


ok2. aku mls nk ckp pjg2 sgt. kang ada yg kata aku ni smgt perkauman tinggi la, racism la apa la. n once again aku nk tegaskan kt sini...apa yg aku taip dlm n3 ni bkn ditujukan utk sume rakyat semenanjung mesia. aku jsut mksdkan utk some rakyat semenanjung mesia yg x prnh nk amek tau pun psl mende2 simple mcm ni. klo diajar kt budak tadika pun dorg leh fhm n ingt dgn sng. mende ni klo terjd kt org tua2 yg dh berpangkat nenek, datok, moyang...aku x heran sgtlaaa...aku bleh konsider la sket. mslhnya yg golongan muda2, belia remaja, bersekolah, msok U, berpendidikan tinggi, bekerja, bergaji tinggi, berpangkat tinggi pun ada yg xtau jgk psl nie. till then, still nk ngaku warganegara mesia??? buat malu nama mesia jer.




here ada some gmbr bandar sibu. pegi kt link ni http://strozze.fotopages.com/?entry=1769685.


last but not least, sahutlah seruan PM kita, 1MALAYSIA!!!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home